Wednesday, July 20, 2005

Jag anklagar batongliberalismen!

Har precis varit med i SVT:s morgonprogram och "diskuterat" terrorlagar med Jan Björklund (fp). Tyvärr var upplägget lite rörigt men jag försökte ge min bild av läget, också baserat på upplevelserna i Irak: Att Storbritannien ser över sina terrorlagar är helt naturligt, men det är inte det viktigaste av det som bör göras. Och när lagar ses över och skärps bör det ske lugnt och sansat, steg för steg och inte som i USA (där Patriot Act i vissa avseenden gick för långt, i synnerhet vad gäller Section 215).

Det som förvånar mig var att Jan Björklund även denna gång gick upp i falsett och gjorde partipolitik av en situation som borde diskuteras i samförstånd. Om svensk trupp skulle gripa Osama Bin Laden idag skulle Sverige stå helt handfallet inför en terroristattack, menade Björklund. Och det är regeringens fel. Halt och helt om, major Björklund:

1. Den svenska regeringen jobbar naturligtvis med dessa frågor, men den gör inte så mycket partipolitik av det. Läs mer om senaste toppmötet mellan EU:s justitieminstrar här.
2. Om Sverige skulle angripas av terrorister, hemska tanke, är vi då bättre förberedda bara för att vi i hast har genomfört en massa lagar som förbjuder svenskar att resa till indoktrinerande skolor i Pakistan?
3. När blev bombmattans chefsideolog Per Ahlmark rättesnöret i Bengt Westerbergs gamla folkparti? Varför granskar ingen denna populistiska bombliberalism närmare? De som vill kan läsa en essä som jag har skrivit, "Jag anklagar liberalismen", här.

När jag gick ur studio var jag förbannad över att jag inte angrepp Björklunds populism hårdare. I efterhand är jag stolt över att ha försökt föra ett nyanserat samtal om en av vår tids viktigaste frågor. Jag undrar hur Björklund kände sig när han slog batongen i handflatan på vägen tillbaka till semestern.

4 Comments:

Blogger Anna, Fair and True said...

Jag hann bara se slutet av intervjun/diskussionen men jag såg att du inte riktigt fick säga ditt på slutet.

Jag håller definitivt med om punkt (2). Visst, det finns säkert mycket man kan göra med lagar men det viktigaste är ju arbetet med att integrera olika grupper i samhället och att motverka att människor blir terrorister genom att arbeta med problem i våra samhällen, både på hemmaplan och internationellt. Fokusera på sjukdomen istället för att behandla symptomen.

/Anna

20/7/05 09:53  
Anonymous Anonymous said...

Bra jobbat Eric! Tycker dock att det var lite väl kort tid SVT avsatt för en diskussion som denna. Och varför fick bara Björklund avsluta men inte du?

20/7/05 10:45  
Blogger Ali Esbati said...

Björklund var mycket, mycket obehaglig. Och han går inte att vara "nyanserad" med. (Ja, jag vet att du är socialdemokrat, men ändå ;-)) Vidhåller min ståndpunkt att en vanlig svensk bör vara mycket mer rädd för sådana som Leijonborg och Björklund än existerande eller påhittade skäggmän i tunnelbanan eller i Pakistan.

20/7/05 10:51  
Blogger Eric Sundström said...

Tror faktiskt att Björklunds hela uppenbarelse och attityd slår tillbaka mot honom själv, folkpartiet är ute på väldigt djupt vatten när de gör partipolitik av det här. Terrorismens mål är ju ofta att locka fram det värsta sidorna hos "den kapitalistiska staten" (jmf Europas 1970-tal) och det är ju ditåt det barkar i Björklunds förmynderistat.

24/7/05 12:11  

Post a Comment

<< Home