Tuesday, August 30, 2005

I väntan på grillparty...

Kombon stor hotellsäng och TeliaHomerun gör att jag nu bloggar bekvämt från Jönköping. På vägen från stationen till hotellet fick jag en fin orange lapp om "familjefesten" i Rådhusparken ikväll. Massor med aktiviteter för barn och vuxna utlovas. Maktalliansens alla partiledare kommer dit och sedan blir det buffé och eftersnack för journalister på Twin City, allt enligt den pressinbjudan jag har fått från kristdemokraterna. Imorgon är det buffé igen men då i trädgården vid den snart riksbekanta villan i Bankeryd.

Förutom att jag hoppas på god buffémat två gånger om så hoppas jag också - i demokratins namn - att den politiska granskningen av maktalliansens politik ska bli hårdare. Det finns vissa tendenser. Att den alltid trevlige och utmärkte Mats Engström på Aftonbladet skrev en klockren ledare i Aftonbladet idag var inte överraskande. Inte heller att han tog ett oväntat grepp ("Ryms Europa i Bankeryd?"). På tåget hit läste jag LO-Tidningen där Martin Lindbloms "Sista ordet" var granskande och läsvärd (även om han stavar Nuders förnamn fel; Pär ska det vara). Och SvD, som på många områden är bättre än DN nu, gjorde i helgen en lysande översikt som visade hur oenig alliansen är (inte så förvånande när Lova Olsson är inblandad, hon var alltid saklig och påläst när vi hade kontakt under min tid som ordförande för S-studenter).

Och till och med Expressens "politiska" blogg uppmärksammar att borgarna är oense om ersättningsnivåerna. Så kanske finns det hopp (fast notera när du läser Expressen bloggen, som Martin Lindblom skriver, att det i synnerhet är högavlönade tjänstemän som har avtalsförsäkringar. Och att Anders Borg lär ha flörtat med tanken att helt förbjuda den möjligheten...). Nu är det snart dags för grillparty, bäst att vässa pennan och bege sig ner till Rådhusparken.

2 Comments:

Blogger Anna, Fair and True said...

Tack för att du håller oss uppdaterad! Jag trodde först att du switchat till fotbollsreferat :)

30/8/05 20:50  
Blogger Eric Sundström said...

Owen gick till Newcastle till slut, så fotboll känns inte så kul ikväll...

31/8/05 00:40  

Post a Comment

<< Home