Saturday, June 04, 2005

Bokutmaningen rullar på...

Det rullar en bokutmaning bland ett gäng bloggvänner som jag först upptäckte när Jonas Morian svarade på Magnus Ljungkvists frågor. Jag har blivit utmanad av Amir Sariaslan och här kommer svaren :
1. Hur många böcker äger du?
Jag har aldrig räknat tidigare men jag har runt 930 böcker i min lägenhet på 29 kvadrat. Av dessa är knappt 20 procent på engelska, ganska jämnt fördelat på romaner, kurslittertur och böcker om politik (mest USA, Storbrittanien, globalisering etc). Runt 40 böcker är på franska, hälften kurslitteratur från studietiden i Tours och Montpellier och resten romaner och böcker om den franska vänstern.
2. Senast köpta bok?
När jag var i London och kampanjade med Labour Students i maj köpte jag "Happiness" av Richard Layard (rekommenderas), "Why Europe will run the 21st century" av Mark Leonard (rekommenderas verkligen), "Gordon Brown" av Tom Bower (ej läst ännu) samt "The world we're in" av Will Hutton (ej läst ännu). Förra helgen köpte jag en morsdagpocket till mamma och passade då på att köpa "Free world" av Timoty Garton Ash till mig själv (ej läst ännu). Allra senaste köpet var "En stad i ljus. Antonio Gramscis slutsatser" av Anders Ehnmark (några sidor kvar).
3. Senast lästa bok
"Happiness" av Richard Layard, en annorlunda bok där många vetenskapliga discipliner blandas. Recension kommer här på bloggen ikväll eller imorgon.
4. Fem böcker som betytt mycket för mig
"Mina drömmars stad" av Per Anders Fogelström: Borde vara obligatorisk läsning för alla bortskämda förortsungar som inte känner till huvudstadens historia och arbetarklassens slit (hade önsvärd effekt på underteckand bortskämd förortsunge).
"On the road" av Jack Kerouac: Så livsbejakande och frustande att sommarresor till Köpenhamn, Roskilde, Hultsfred och Gotland (med "Jack" av Ulf Lundell i högsta hugg) blev ett måste.
"All too human" av George Stephanopoulos: Såg att Morian nämnde den här boken också men för mig blev det den definitiva introduktionen till the world of American politics som bland annat förde mig till den del av Washington DC där Stephanopoulos tidigare bodde (Adams Morgan). Måste därför nämnas.
"The loneliness of the long-distance runner" av Alan Sillitoe: Vet inte varför men den här boken doftar lika mycket brittisk arbetarklasshistoria som Steven Gerrards svettiga tröja (ok, Steven Gerrard är miljonär nu, men jag såg om Liverpool-Milan idag och var tvungen att få in det).
"Global Convenant. The Social Democratic Alternative to the Washington Consensus" av David Held: Gav nyttiga insikter och argument när du som socialdemokrat försöker greppa globaliseringen.
5. Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna
Martin Tollén [har svarat, läs här]
David Gullberg [har svarat]
Karl Lundberg [har svarat]
Anna Larsson [har svarat, läs här]
Marit Nygren [har svarat och för ändamålet startat en blogg]

16 Comments:

Blogger David Gullberg said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5/6/05 16:23  
Blogger David Gullberg said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5/6/05 16:24  
Blogger David Gullberg said...

Hej Eric. Mina svar finns nu att begrunda i min blog.

5/6/05 16:26  
Blogger Örn said...

What!!!

You don´t want answers from the boy who outswam a shark, the Baby-A and Mr. Arkedis?

5/6/05 19:15  
Blogger Eric Sundström said...

David och Marit: Kul med snabba och intressanta svar.

Örn: Here are the five questions I ask you to anser on your blog:
1. How many books do you have?
2. The most recent book you bought?
3. The most recent book you read?
4. Five books that were really important to me?
5. Five persons that I hope will answer these questions?

5/6/05 21:28  
Blogger mike d said...

...but Eric, Örn is illiterate.

6/6/05 04:38  
Blogger Eric Sundström said...

Mike: So great to hear from you, but do you mean that Örn never read the books we saw next to his Tom Waits-records and empty wine bottles? ;-) Now I expect both of you to answer the five questions! (Cannot get access to/find your blog by the way, do you have one?)

6/6/05 11:35  
Blogger Karl said...

Hallå. Nu har jag också lyckats prestera ett svar.

6/6/05 16:29  
Blogger mike d said...

Eric, those "books" were just self-indulgent beer cozies for the gallons of Dos Equis he's been known to put away.

Speaking of self-indulgent, my bog is here, although I haven't posted in almost six months. I also post with increasing infrequency at MemeFirst, which is mostly ex-SAISers, including Stefan, who lives in Stockholm.

As to the book thing, I figure I have about 80 books (I'm guessing on that), with one token book each in Spanish and Portuguese- the rest in English; the most recent one I bought & read (finished it last night) is the excellent Kitchen Confidential; amongst the five important books are Milan Kundera's The Joke, Umberto Eco's Foucault's Pendulum, and The Great Gatsby; and I hope my enemies answer these questions, as these blog chain-quizzes annoy the hell out of me.

Will I see you at the Sheriff's wedding?

6/6/05 17:12  
Blogger Martin Tollén said...

Suck. Så jag ska också bli tvungen att göra som Marit och skapa en blogg bara för att kunna svara på bokutmaningen? Ja, ja, det är klart att jag inte bangar när jag får en uppmaning. Förhoppningsvis blir dagens landstingsfullmäktigemöte (www.lio.se) så lugnt att jag kan knåpa ihop någonting...

8/6/05 08:43  
Blogger Eric Sundström said...

Martin: du kan ju alltid svara på Spartacus blogg, tänkte jag. Eller så skapar du en egen... :-)

8/6/05 09:32  
Blogger Anna Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

8/6/05 21:09  
Blogger Anna Larsson said...

OK, nu är det gjort: http://annaspekulerar.blogspot.com/

8/6/05 21:11  
Blogger Martin Tollén said...

Jag har också visat vit flagga och skapat en blogg bara för att kunna svara... http://martintollen.blogspot.com/

12/6/05 11:04  
Blogger Eric Sundström said...

Mike: Stefan's blog seems very interesting, I will check it out on a regular basis. Looking for tickets to the Sheriff's wedding, would really like to come.

Anna och Martin: Kul och bra svar, men det visste jag att det skulle bli... :-)

12/6/05 21:46  
Anonymous Anonymous said...

Nu är ju detta ett väldigt gammalt inlägg, men jag hittade hit av en slump och kunde inte motstå frestelsen att kommentera din åsikt om Mina drömmars stad. Tyyvärr ÄR den ju obligatorisk läsning i skolan, åtminstone var den det när jag gick i högstadiet för ca 15 år sedan. Det är en bok som knappast har en positiv effekt på ungar i den åldern då den är alldeles för tråkig. I mitt fall väckte den en avsky för gammal svensk litteratur i allmänhe, och det tog lång tid innan jag fick lust att läsa något liknande igen. Sådana böcker är bättre att läsa när man är lite äldre och kan uppskatta dem på ett helt annat sätt. Det är inget vidare att tvingas läsa sådant när man är typ 13 år och har helt andra förutsättningar.

Just my two cents. Var tvungen att få ur mig det. :)

1/12/05 14:35  

Post a Comment

<< Home