Wednesday, June 15, 2005

Folkbildning om bloggandet, samt Odell (kd)

Igår var jag på ett seminarium om bloggandet med s-nestorn i sammanhanget, Urban Lindstedt. Även om föredraget i synnerhet riktade sig till personer som inte redan har en blogg uppskattade jag verkligen den historik som Urban bjöd på. En personlig favorit är hur Trent Lott tvingades avgå efter envist bloggande efter Strom Thurmond-fadäsen. Jag jobbade för en demokratisk tankesmedja i Washington DC då det hela inträffade och skrev en krönika om historien som du kan läsa här. (Tyvärr nämnde jag inte bloggandets roll tillräckligt tydligt, men den folkstorm som utbröt berodde till stor del på att närvarande journalister inte skrev om händelsen, vilket en rad bloggare som var där gjorde istället). En vän på tankesmedjan försökte övertala mig att starta en blogg redan då, något jag tyvärr inte gjorde. Men bättre sent än aldrig, och Urbans insatser har varit och är värdefulla för att få igång s-bloggare.

Jag konstaterar också att det är fart på S-studenter som idag anmäler Mats Odell (kd) till institutet mot mutor. Mats har redan svarat riktigt lamt i Dagen. Fortsättning följer förhoppningsvis, vad gjorde du för dina 100 000 kronor Mats? Hur mycket kostar ett riksdagsbeslut om jag vill få dig att trycka på rätt knapp i riksdagen? För du anser tydligen att riksdagsledamöter kan ta emot pengar från särintressen utan att skämmas?

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag kan förstå resonemanget, men det borde också finnas ett ställe där man kan anmäla partier som inte driver flygpolitik mer offensivt. Med tanke på hur viktig flyget är för tillväxten är det nämligen märkligt att frågan är så eftersatt av partierna. Det är också därför som flygintresset känner sig desperata. Alla jävlar pratar om vägar och järnvägar, och tar flyget för givet. Det tror jag är feltänkt.

15/6/05 20:40  
Blogger Anna Larsson said...

Men här Linköping är vi stora flygkramare och antar motioner där vi vill värna krigsindustrin! Och en av de stora infrastrukturdiskussionerna rör just flygplatsfrågan.

16/6/05 08:48  
Blogger Eric Sundström said...

Partierna och dess företrädare anmäler vi ju till rakning vart fjärde år när gänget ska väljas om, men jag kan förstå Stikkans frustration. Ett problem med vårt politiska system är (tycker jag) att många riksdagsledamöter göms bakom partibeteckningen och vi vet väldigt lite om vilka sakfrågor de driver. Men att i ren frustration ta emot 100 000 kronor och frenetsikt börja trycka på knappen när flyget debatteras känns inte som rätt väg. Vilken s-ledamot i Stockholms stad ska jag kontakta om jag vill att hon/han ska prata med en östgöte i riksdagen om flygets framtid? Och ska verkligen det behöva kosta?

16/6/05 09:32  
Blogger Anna Larsson said...

Svårt dilemma, jag ser bara en väg ut. Du får helt enkelt flytta till Östergötland för att kunna kryssa Bernta i nästa val..

16/6/05 09:58  

Post a Comment

<< Home